Uusi kotini -dokumentti

Miltä tuntuu olla lapsi, joka joutuu jättämään oman kotinsa? Astu yhteen maailman suurimmista pakolaisleireistä ja koe pakolaislapsen matka uuteen elämään 360°-tarinana.

Uusi kotini -dokumentti on vuorovaikutteinen tarina, jossa oppilas pääsee vierailemaan maailman suurimpiin kuuluvassa Nyarugusun pakolaisleirissä Tansaniassa. Oppilas voi asettua leirissä asuvan lapsen asemaan ja kokea, miltä tuntuisi pitää leiriä uutena kotinaan. Tarinan toteutuksessa on käytetty virtuaalitodellisuustekniikkaa, 360 asteen videokuvaa ja kuvia. Niiden avulla oppilaat voivat navigoida leirissä käyttämällä oman koulunsa tietotekniikkalaitteita.

Oppilaat voivat tutustua leirin jokapäiväiseen elämään ja paikkoihin selostuksen avulla. Kertomus on autenttinen – se perustuu todellisiin pakolaislasten kertomuksiin, joita Plan International on kerännyt humanitaarisen työn yhteydessä. Dokumentti sopii yläkouluun ja opettajan harkinnan mukaan alakoulun ylimmille luokille.

Opettajan taustatieto -tiedostosta löydät vinkkejä tarinan opetuskäyttöön. Teemakokonaisuudet ovat valmiita tuntisuunnitelmia, joihin voit tutustua alla. Löydät alta myös valmiin tehtävämonisteen tulostettavaksi opiskelijoille.