stop!-Ilmastopeli

Plan Suomen STOP!-ilmastopeli on yläkoulun ja toisen asteen opiskelijaryhmille suunnattu oppimispeli, jossa nuoret eläytyvät ilmastoratkaisujen tekemiseen.

Planilta voit tilata valmiin työpajan, jossa Planin kouluttama Lapsen oikeuksien lähettiläs vetää pelin. Kouluille lähetettävien pelien painos on loppunut. Toimistollamme on muutama peli lainakäyttöön. Jos olet kiinnostunut pelin lainaamisesta, tiedustele asiaa sähköpostitse kotimaa@plan-international.org. Lainaajan tulee itse noutaa peli toimistoltamme ja palauttaa se kuukauden kuluessa.

Tässä pelissä itse nuoret ovat muutoksentekijöitä ja pääsevät päättämään suurista valinnoista, joiden seuraukset tuntuvat niin vauraassa Suomessa, väkirikkaassa Nigeriassa kuin laajassa ja vuoristoisessa Perussakin.

Pelaajamäärä on 9–27 henkilöä. Peli vaatii kohtuullista suomen kielen taitoa sekä pöytätilaa, jonka ääreen pelaajat voivat yhdessä kokoontua. Yhden pelisession kesto on noin 7590 minuuttia.

Ilmastopeli havainnollistaa paitsi ilmastonmuutosta myös vaurauden ja vaikutusmahdollisuuksien epätasaista jakautumista maailmassa. Lautapeli tukee ilmiöpohjaista oppimista ja soveltuu jatkotyöskentelyn aiheeksi useamman aineen tunneille.

Haluatko toteuttaa laajemman oppimiskokonaisuuden pelin käsittelemistä teemoista? Ota käyttöösi opettajan lisämateriaali. Se sisältää kuusi erilaista oppimiskokonaisuutta, jotka soveltuvat teemojen jatkokäsittelyyn ja monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi.