Toteutimme vuosina 2022–23 Opetushallituksen rahoituksella kolme Yhdessä kohti yhdenvertaista koulua -täydennyskoulutusta opetushenkilöstölle. Osallistujat saivat koulutuksissa tietoa ja työkaluja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen koulun toimintakulttuurissa sekä oman työnsä arjessa.

Koulutusten aikana osallistujat suunnittelivat ja toteuttivat omalla koulullaan yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävän pedagogisen kokeilun. Katso alta videot kahden koulun kokeiluista.

Syksyllä 2022 verkkokoulutukseemme osallistuneet Saunalahden koulun Julia Pakkanen sekä Anni-Leena Myllylä-Tervo kertovat videolla, miten heidän kouluunsa avattiin turvallisemman tilan kahvila, jonne voi tulla kuka vain juuri sellaisena kuin on. Lisäksi koulussa päivitettiin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma henkilökunnalle ja oppilaille suunnatun kyselyn avulla.

Keväällä 2023 Lappeenrannan koulutukseen osallistunut Kimpisen koulun opettaja Tytti Honkanen esittelee toisella videolla (n. 6 min) mm. koululla toteutettua tasa-arvokävelypistettä, jossa pääsi pohtimaan, miten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo toteutuvat omalla kohdalla. Koulun tasa-arvotiimin vetäjä Anne Leminen on huomannut, että myös opettajat tunnistavat yhdenvertaisuushaasteita nyt paremmin.