Tapahtumat, 14.4.2022

Nuorten timantti on täällä taas!

Teksti: Nuorten timantti - timanttista tulevaisuutta rakentamassa.

Nuorten oma vaikuttamistapahtuma Nuorten timantti – timanttista tulevaisuutta rakentamassa tulee jälleen 6. toukokuuta! 13–18-vuotiaille oppilas- ja opiskelijaryhmille suunnattu vaikuttamistapahtuma kannustaa nuoria pohtimaan, miten rakentaa hyvää keskustelukulttuuria. Tänä vuonna Nuorten timantti on osa Ylen Hyvin sanottu -kampanjaa. Muun muassa kuuntelemisen taitoa, mokaamista somessa ja sananvapautta pohditaan paneelikeskustelussa yhdessä upeiden puhujien kanssa!

Nuorten timantti sopii parhaiten yläkoulun ja toisen asteen opetukseen. Tapahtumassa ja oppimateriaalissa nousevat esiin myös monet laaja-alaisen osaamisen tavoitteet. Siksi tapahtumaan osallistuminen sopii useisiin oppiaineisiin ja osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia

Livelähetyksen juontavat Planin toiminnassa mukana olevat nuoret. Paneelikeskustelussa upeat vieraat nostavat monipuolisesti esiin hyvän keskustelukulttuurin edellytyksiä:

Isaac Sene on monipuolinen artisti, joka peräänkuuluttaa ihmisten moninaisuutta. Isaac käsittelee musiikissaan monipuolisesti aiheita laidasta laitaan, unohtamatta hauskanpitoa! Kirsikkana kakun päällä kuulet livenä Isaac Senen musiikkiesityksen!

Zahra Karimy on ihmisoikeuksien ja tyttöjen oikeuksien puolustaja, Planin toimija ja toimittaja. Aktivistina Zahra on ottanut julkisesti kantaa muun muassa häirinnästä vapaan sosiaalisen median puolesta ja vihapuhetta vastaan.

Aurora Blomberg on Planin ilmastotsemppari, ja hän on ollut aktiivinen myös Elokapinassa. Paneelissa Aurora pohtii muun muassa sitä, miten ilmastokriisistä voidaan puhua ilman turhaa vastakkainasettelua.

Tapahtumaan liittyy vaikuttava tehtäväpaketti oppilaille ja opiskelijaryhmille. Se julkaistaan vapaaseen käyttöön lähempänä tapahtumaa.

Osallistuminen tapahtumaan on maksutonta, eikä osallistujamäärää ole rajattu. Ilmoita opiskelijaryhmäsi mahtavaan tapahtumaan osoitteessa www.plan.fi/nuortentimantti. Tapahtuman videotallenne on nähtävissä jälkikäteen.

Lataa Timantin Oppimateriaali vaikuttamisesta nettikeskusteluihin

Piirroskuvitus: eritaustaisia ihmisiä hymyilee ryhmäkuvassa.
Uutiset, 22.3.2024

Tilaa uusi antirasismijuliste!

Antirasismi on aktiivista toimintaa rasismia vastaan. Uudessa julisteessamme autamme tunnistamaan rasismin eri muotoja ja annamme…
Tapahtumat, 9.2.2024

Nuorten timantti -tapahtuman teemana yhdenvertaisuus ja antirasismi

Tarjoamme koululaisryhmille mahdollisuuden osallistua 13–18-vuotiaille nuorille suunnattuun ilmaiseen Nuorten timantti -vaikuttamistapahtumaan 17.4.2024 klo 13–14.
Uutiset, 10.1.2024

Olemme mukana Educa-messuilla 26. – 27.1.

Educa-messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 26.–27.1.2024, ja meidät löytää jälleen näytteilleasettajien joukosta.