Erilaisia naisia kaupunkiympäristössä.

Yhdenvertaisen koulun rakentajat

Opettaja, tule oppimaan uutta, inspiroitumaan ja vaihtamaan kokemuksia muiden opettajien kanssa asiantuntijakouluttajien johdolla! Uusi maksuton opettajien täydennyskoulutus antaa monipuolisia eväitä oppilaitoksen toimintakulttuurin ja pedagogiikan kehittämiseen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tukevaksi. Tavoitteena on, että kaikki kouluyhteisön jäsenet voivat hyvin sekä tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi omana itsenään.

Koulutuksia toteutetaan sekä monimuoto- että verkkototeutuksena, yhteensä 3 kertaa. Tampereen ja Kuopion monimuotokoulutuskokonaisuudet sisältävät 3 lähikoulutuspäivää ja verkkototeutus 3 verkko-koulutuspäivää. Lisäksi kaikissa koulutuksissa pidetään lyhyempi verkkotapaaminen toisen ja kolmannen koulutuspäivän välissä erikseen sovittavana ajankohtana.

ILMOITTAUTUMINEN TAMPEREEN MONIMUOTOKOULUTUKSEEN JA VERKKOKOULUTUKSEEN ON NYT AVOINNA! (Ks. alempaa kohta Imoittautuminen)

Koulutuksen sisältö:

• Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyö oppilaitoksissa – inklusiivinen koulukulttuuri
  • Normikriittinen ja antirasistinen pedagogiikka
  • Sukupuolitietoinen kasvatus ja opetus

Saat koulutuksesta

• vinkkejä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun sekä suunnitelmien toimeenpanoon
  • tietoa sukupuolitietoisesta kasvatuksesta ja antirasistisesta pedagogiikasta
  • valmiuksia huomioida oppijoiden moninaisuus ja tukea heidän hyvinvointiaan sekä
  • konkreettisia esimerkkejä siitä, miten koulun toimintakulttuuria voi kehittää yhdenvertaisemmaksi ja inklusiivisemmaksi.

Kenelle: Koulutus on suunnattu erityisesti peruskoulun ja toisen asteen opetushenkilöstölle ja johdolle. Koulutus on osallistujille maksuton.

Mitä: Koulutukseen kuuluu kolme koulutuspäivää, itsenäisiä ennakko- ja välitehtäviä sekä omassa oppilaitoksessa toteutettava pedagoginen kokeilu, jonka toteuttamisen tueksi pidetään lyhyt yhteinen verkkotapaaminen. Koulutus vastaa laajuudeltaan 3 opintopistettä.

Milloin ja missä:

• 1) Monimuotokoulutus Tampereella: koulutuspäivät ti 10.9., ma 7.10. ja to 14.11.2024 klo 9-15. Koulutuspaikkana on Monitoimitalo 13:n Strömmer-tila, os. Pellavatehtaankatu 4 (4. krs). Tilaan on esteetön kulku. Lisätietoja esteettömyydestä löytyy Monitoimitalon 13:n verkkosivuilta, kun skrollaa sivua jonkin verran alaspäin.
  • 2) Verkkokoulutus: koulutuspäivät to 19.9., to.10.10. ja to 21.11.2024 klo 9-15. Verkkototeutuksen koulutuspäivät pidetään Teamsissa.
  • 3) Monimuotokoulutus Kuopiossa järjestetään yhteistyössä SnellmanEdun kanssa helmi-huhtikuussa 2025, koulutuspäivät varmistuvat kevään 2024 aikana. Koulutuspaikka on Kuopion keskustassa ja tarkentuu myöhemmin.

Lisäksi kaikissa koulutuksissa käytetään myös verkko-oppimisympäristö Plan Academyä.

Kouluttajat:

• Mona Eid, projektipäällikkö, THL
  • Alice Jäske, antirasismiasiantuntija, Mixed Finns
  • Venla Suutari, koulutusasiantuntija, Seta
  • Mari Tapio, globaalikasvatuksen suunnittelija, Plan International Suomi
  • Minna Mannert, globaalikasvatuksen ohjelmapäällikkö, Plan International Suomi
  • Maria Möller, koulutuskoordinaattori, Plan International Suomi

ILMOITTAUTUMINEN: Ilmoittaudu Tampereen monimuotokoulutukseen 30.8. mennessä tällä lomakkeella. Mikäli työskentelet Tampereen seudun Osakkeen toiminnassa mukana olevissa kunnissa, voit ilmoittautua myös Eeventti-järjestelmän kautta.

Ilmoittaudu syksyn 2024 verkkokoulutukseen 3.9. mennessä tällä lomakkeella.

Ilmoittautuminen Kuopion kevään 2025 koulutukseen aukeaa viimeistään elokuussa 2024.

Lisätietoja: Mari Tapio, mari.tapio(at)plan-international.org, p. 050 467 4361, kiireettömissä asioissa Maria Möller, maria.moller(at)plan-international.org, p. 050 313 6482.

Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella, ja se on osa opetustoimen henkilöstökoulutusta. Tervetuloa mukaan!

Katso alta video, jossa Julia Pakkanen sekä Anni-Leena Myllylä-Tervo Saunalahden koulusta kertovat, mitä aiempi, vastaavan sisältöinen Yhdessä kohti yhdenvertaista koulua -koulutuksemme heille antoi ja millaisia pedagogisia kokeiluja he omassa koulussaan toteuttivat syksyllä 2022.

Toisella videolla Kimpisen koulun Tytti Honkanen ja Anne Leminen kertovat puolestaan keväällä 2023 heidän koulussaan toteutetusta projektista, joka sekin kytkeytyi em. koulutukseen.