Tapahtumat, 29.10.2021

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään jälleen 15.–21.11.

Viisi lasta iloisena ulkona.

Lapsen oikeuksien viikon tavoitteena on lisätä lapsen oikeuksien tunnettuutta erityisesti lasten parissa.

Oletteko jo suunnitelleet, miten teema näkyy teidän koulussanne? Yksi hyvä tapa käsitellä aihetta teemaviikolla on pyytää lapsen oikeuksien lähettiläämme vierailulle. Toiminnallisen oppitunnin avulla lapsen oikeuksien sopimus tulee tutuksi ja oppilaat pääsevät pohtimaan sen merkitystä omassa elämässään ja globaalisti maailman lasten arjessa.

Voit myös käsitellä lapsen oikeuksia itse monipuolisten opetusmateriaaliemme avulla. Materiaalia on eri-ikäisille oppijoille, ja ne ovat tilattavissa tai ladattavissa sivuiltamme. Esimerkiksi alakoulun 4.–6. luokille suunnattu Lapsen oikeuksien kymppi -opetuskokonaisuus sisältää paljon harjoitteita, joista voi poimia teemaviikolle sopivaa tehtävää.

Plan on mukana Lapsen oikeuksien viestintäverkostossa, joka on asettanut vuoden 2021 lapsen oikeuksien viikon teemaksi lapsen oikeuden hyvään kohteluun. Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsilla on oikeus erityiseen suojeluun ja huolenpitoon – kyse ei ole vain kaltoinkohtelun kiellosta, vaan velvollisuudesta kohdella lapsia hyvin. Verkoston kautta voit tutustua tarkemmin teemaan sekä ilmoittaa koulusi mukaan lapsen oikeuksien viikon viettäjäksi: lapsenoikeudet.fi/lapsenoikeuksienviikko. Voit myös osallistua keskusteluun somessa aihetunnisteilla #mullaonväliä ja #sullaonväliä.

Oivaltavaa, antoisaa ja mukavaa lapsen oikeuksien viikkoa!

Piirroskuvitus: eritaustaisia ihmisiä hymyilee ryhmäkuvassa.
Uutiset, 22.3.2024

Tilaa uusi antirasismijuliste!

Antirasismi on aktiivista toimintaa rasismia vastaan. Uudessa julisteessamme autamme tunnistamaan rasismin eri muotoja ja annamme…
Tapahtumat, 9.2.2024

Nuorten timantti -tapahtuman teemana yhdenvertaisuus ja antirasismi

Tarjoamme koululaisryhmille mahdollisuuden osallistua 13–18-vuotiaille nuorille suunnattuun ilmaiseen Nuorten timantti -vaikuttamistapahtumaan 17.4.2024 klo 13–14.
Uutiset, 10.1.2024

Olemme mukana Educa-messuilla 26. – 27.1.

Educa-messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 26.–27.1.2024, ja meidät löytää jälleen näytteilleasettajien joukosta.