Koulutukset, 26.8.2021

Tilaa koulullesi sukupuolten tasa-arvoon liittyvä pilottikoulutus

Lasten oikeuksien lähettiläs pitämässä tuntia.

Globaalikoulu kehittää uutta kasvatusalan ammattilaisille suunnattua täydennyskoulutusta tasa-arvoon liittyen. Etsimme pilottikoulua kokeilemaan koulutusta ja antamaan siitä meille palautetta lukuvuoden 2021–22 aikana. Koulutusta pilotoitiin ensimmäisen kerran toukokuussa 2021, ja sitä on kehitetty edelleen palautteen perusteella.

Näkökulmia tasa-arvoon -koulutuksen tavoitteena on, että osallistuja:

• Tiedostaa koulun toimintakulttuurin merkityksen tasa-arvon edistämisen kannalta
  • Saa työkaluja sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen kouluyhteisössä opetussuunnitelman mukaisesti
  • Saa menetelmä- ja materiaali-ideoita tasa-arvokysymysten käsittelyyn omassa opetuksessa

Koulutus koostuu tietoiskuista, yksilöpohdinnasta, keskusteluista ja käytännön harjoitteista, joita voi hyödyntää omassa opetuksessa. Koulutuksen kesto on koulun toiveesta riippuen 2–7 h.

Esimerkkejä koulutuksen sisällöistä:

• Turvallisemman tilan periaatteet kouluyhteisössä
  • Opetussuunnitelman mukainen sukupuolitietoinen kasvatus
  • Sukupuoliroolit ja normit kouluyhteisössä
  • Tasa-arvo osana globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita

Koulutus toteutetaan virtuaalisesti Microsoft Teamsissa tai koulun niin toivoessa ja koronatilanteen salliessa koulun tiloissa. Sekä verkko- että lähikoulutuksessa hyödynnetään osallistavia menetelmiä. Koulutus on tilaajalle ja osallistujille maksuton.

Kiinnostuitko koulutuksesta? Ota yhteyttä: ohjelmapäällikkö Minna Mannert, minna.mannert(at)plan.fi, p. 050 4778744

Uutiset, 14.10.2024

Kuuntele podcast antirasistisesta kasvatuksesta

Kaipaatko ajattelemisen aihetta antirasistisen kouluyhteisön rakentamisesta ja opettajuudesta? Globaalikoulun ohjelmapäällikkö Minna Mannert ja tutkija Saara…
Tasa-arvo- ja koulutus-teksti kuutioissa
Koulutukset, Uutiset, 11.10.2024

Yhdenvertaisen koulun rakentajat -koulutus opettajille Kuopiossa

Tule mukaan keväällä 2025 Kuopiossa järjestettävään maksuttomaan täydennyskoulutukseen, joka tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden kehittää koulun toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon näkökulmasta.
Tyttö katsoo väliaikaisen suojan seinässä olevan aukon läpi.

Tyttöjen päivän aamunavausmateriaali ladattavissa

Kansainvälistä tyttöjen päivää vietetään 11.10.. Tyttöjen päivän aamunavaus on helppo ja vaikuttava tapa juhlistaa päivää koulussa!